Wednesday 1 October 2014

Imam Syafie - Berkelanalah

Hai dan Assalamualaikum.

Sedikit kisah personal saya nak kongsikan di dalam blog. Jarang okayy kisah peribadi ni =P sebab it may be too personal to me but i would like to share my thoughts to those of you. Maybe this is just a random blog post.

Firstly, looking at the picture below, it showed that i will fly to United Kingdom on October 8, 2014 for about 6 months. As you may know, this is the hardest decision EVER in my life that i have to take. 

Saya memang ambil keputusan terbesar dalam hidup. Untuk mencuba nasib dan berhijrah di negara orang. InshaAllah, mohon dipermudahkan :)

Keputusan ni diambil kerana hehehe jeng jeng jenggg agak kecewa jugak la sebab tak dapat dapat lagi kerja di negara tercinta ini. Bukan takada kerja langsung, tapi ada beberapa sebab dan alasan yang terpaksa ditolak. Bukan memilih kerja, tapi situasi yang tak bersesuaian yang menyebabkan kerja yang ditawarkan terpaksa di tolak.

Dan beberapa sebab lain, contohnya with loved ones

Dan selepas survey dan baca a few blogs tentang penghijrahan ni, saya percaya mungkin ini adalah keputusan terbaik bagi saya.

Mungkin ada hikmah yang tersembunyi yang saya sendiri tak tahu. Hanya kepad Allah sahaja saya meletakkan harapan.

Saya tidak buat istikharah tapi perasaan ni this feeling membuatkan saya yakin.

 

Saya beli tiket di ejen AlQuds di Kota Bharu. Beli tiket pergi dan balik. Sebabnya, apabila nak ke UK tak perlu visa tapi kena ada tiket pergi dan balik. Tu je yang saya tahu. *nanti dah sampai di sana saya akan share di blog pulak ye*

--

 Syair dari Imam Stafie - Berkelanalah




Tiadalah menetap bagi yang berakal dan punyai cita-cita dengan santai, 
Maka tinggalkanlah watan dan berkelanalah

Pergilah, kau kan ketemui ganti kepada apa yang kau tinggalkan 
Lelah dahulu kerana kenikmatan hidup itu setelah kelelahan

Aku melihat air yang tenang pastikan keruh
Sekiranya mengalir eloklah ia, jika tidak pasti sebaliknya.

Sang singa kalaulah tidak meninggalkan sarang pasti tidak membaham
Anak panah kalau dibiarkan pasti tidak mengena sasarannya

Mentari kalau tidak berganjak kedudukannya
Bosanlah manusia sama ada Arab mahupun lainnya

Galian itu hanyalah tanah biasa jika tidak digali
Begitu juga setanggi, ia hanyalah sejenis kayu

Sekiranya ia diasingkan dari kelompoknya, bagaikan emas
Sekiranya dimanfaatkan, tinggi permintaannya

-- saya google dan terjumpa syair ni juga cuma makna yang berlainan tapi sama maksud.

Tidaklah berdiam di tempatnya orang2 berakal dan beradab, dari rehatnya dia berpisah dan dari negerinya dia mengasingkan diri

Berpergianlah, akan kau temukan pengganti yang telah engkau tinggalkan, berusahalah, sungguh kenikmatan hidup ada pada kerasnya usaha

Sungguh aku melihat diamnya air merusakkannya, bila bergerak ia jernih, bila tak mengalir maka ia tak menyehatkan

Dan singa yang tak tinggalkan sarangnya takkan memangsa, dan panah yang tak terlepas dari busurnya takkan mengena

Dan matahari yang bertetap pada peredarannya, tentu akan menjemukan manusia, baik dari ajam maupun arab

Dan biji emas tak ada bedanya dengan biji tanah saat tercampur di tempatnya, kayu gaharu terserak di tanah pun serupa dengan kayu bakar

Bila kau pisahkan biji emas dari tanah, maka mulia dia dan dicari, bila kau pisahkan kayu gaharu dari kayu bakar, ia akan seharga emas

-- hayati kata-kata yang manis ini.

Memang dalam islam sendiri menggalakkan kita untuk mengembara bagi menghayati kehidupan ini. Keluar dari zone selesa, dan mengembara lah. Cari diri sendiri. Kita akan lebih menghargai kehidupan ini. Kalau asyik duduk di zon selesa, macam mana kita nak kenal diri sendiri?

InshaAllah, semoga Allah memberi pengakhiran yang baik kepada saya dan kepada semua. 

Saya tidak tahu masa depan macam mana yang Allah telah rencanakan, dengan tawakkal dan usaha serta berkat doa dari ibubapa dan semua dan niat yang betul, semoga Allah memberi pengakhiran yang baik kepada saya sekeluarga.

--

Usah hiraukan kata - kata negatif. Mulut orang sentiasa berkata - kata. Yang penting niat kena betul. Dan seterusnya tawakkal.


No comments:

Post a Comment

Terima kasih sudi memberikan komen, pandangan dan ulasan anda. Saya hargai :)