Monday 15 September 2014

Sabar .. Apa itu SABAR?

Hi and Assalamualaikum uols.


Sabar ni sebenarnya apa ye? Orang cakap sabar ni separuh dari iman. Sabar ni indah. Sabar ni tarbiyah dari Allah. Banyak sebenarnya spesifikasi sabar ni. Tapi diantara semua adakah kita ni menghayati erti sabar yang sebenarnya? Cuba fikir sejenak.

Saya akui saya ni memang agak kurang kesabaran. Dari dulu lagi saya mengenali diri saya sendiri memang saya tahu bahawasanya memang saya agak kurang sabar dalam setiap perkara.

InshaAllah, sekarang ni saya lebih menghayati erti sabar yang sebenar benarnya.

Macam mana saya boleh menjadi seorang yang sabar? Ada banyak sebab tentunya, tapi yang paling utama saya terdengar kata kata dari Ustaz Habib *lupa nama penuh, ustaz ni memang agak terkenal di Indonesia* MashaAllah, memang agak menyentuh hati saya dan saya tiba tiba terasa tenang dan dari situ saya belajar sabar. 

Memang sabar ni pahit. AGAK PAHIT BAGI SAYA YANG MEMANG SAYA TAHU SAYA TIDAK ADA LANGSUNG KESABARAN DALAM HATI SAYA. Tapi Alhamdulillah, sekarang ni saya boleh bersabar dalam segenap perkara. InshaAllah, semoga saya terus istiqamah dalam proses sabar ni.

Kata - kata dari ustaz tersebut membuatkan saya terfikir. 

Katanya lagi, sabar ni seperti memancing. *eh apa kena mengena dengan memancing pulak kan*

Sabar ni seperti memancing. Kita nak memancing semestinya kita kena bagi umpan yakni ikan kecil ke, udang ke atau apa2 benda yang boleh dibuat umpan dengan harapan kita akan dapat ikan besar atau ikan yang kita ingini. Betul tak?

Umpan tersebut seperti pengorbanan kita. Kita kena korban kan ikan kecil atau umpan seperti mana kita buat pengorbanan dengan harapan dapat ikan besar. Ikan besar tu seperti hadiah bagi kita. Paham tak?

Kadang kala kita tak tahu, dengan umpan kita tu kemungkinan kita takkan dapat apa apa. Tapi walaupun kita tak dapat apa - apa adakah kita akan berputus asa? Tentu sekali tidak kan. Esoknya mesti kita akan datang dengan umpan baru atau dengan semangat baru dengan harapan kita akan dapat ikan besar nanti.

Inilah dinamakan semangat tidak berputus asa dan kita kena ada semangat sentiasa berusaha.

InshaAllah, apabila sekali kita dapat hadiah ikan besar, apa perasaan kita?.  

Kita akan rasa sangatttt gembira dan rasa berbaloi pengorbanan yang kita buat selama ni

Begitu juga dengan sabar. Allah akan bagi kita hadiah apabila kita tak mudah berputus asa dan sentiasa berusaha. APABILA TIBA WAKTUNYA. Apabila waktu yang Allah rasakan waktu tersebut adalah tepat bagi kita. Tapi kita sebagai manusia, memang kita tak dapat nak jangka waktu tepat tersebut kan. Yang kita perlu buat adalah sentiasa berusaha dan sentiasa bersabar untuk hadiah besar yang akan kita dapat lagi.

Kita kena bagi umpan kecil dengan harapan kita akan dapat ikan besar. Bila? Apabila tiba waktunya. Mungkin bukan sekarang, mungkin pada masa hadapan. Dan dengan itu, kita akan rasa erti sabar yang sebenarnya.

Sedikit pengorbanan. Mungkin juga sedikit penderitaan. Tapi anda kena ingat, hadiah besar nanti kita akan dapat. Sabar la sikit. Seperti jugak memancing. Kita bagi umpan then kita tunggu. Kalau tak dapat, esok kita pancing lagi. Esoknya, mana tahu kita akan dapat ikan besar. So dengan kata lain, nak dapatkan ikan besar kita perlu korbankan ikan kecil/umpan kita.





Semoga saya dan semua terus bermuhasabah!

Till then, XOXO.



No comments:

Post a Comment

Terima kasih sudi memberikan komen, pandangan dan ulasan anda. Saya hargai :)